Monday, November 19, 2012

Jangan namakan Muhammad kalau perangai macam tu !

Assalamualaikum warrahmatullah :)
Baik anda sentap baca tajuk ni !
Actually , ni adalah 'sound-track' ayah .
I have one abang and one adik .
Muhammad A and Muhamad  A Z respectively . 
Both of them ada nama junjungan besar Nabi SAW di pangkalnya .
Nak jadikan cerita , masa itu maghrib tak silap .
Dah jadi norm dalam masyarakat kita , sentiasa dahulukan duniawi dari akhirat .
Abang and adik aku masih menghadap perihal duniawi mereka .
Maghrib kalau boleh lepas salam terus takbir ihram untuk isyak .
Faham tak ? Kira dah penghujung waktu baru nak solat .
Ayah , biasa lah . Itu tanggungjawab beliau sebagai ketua keluarga .
Jenuh dah kut cakap beriban , dan biasalah anak muda , solat alahai tenggelam timbul je dibuatnya
Last , Ayah pun manusia biasa .
Ada limit perasaan .
Terkeluar jugalah ' baik ayah tak namakan Muhammad lah kalau perangai macam ni '
Gua sentap . 
Even nama gua tak de Muhammad , gua still terasa beb .
Tu lah example given yang paling hampir dengan gua . 
Yang lain siyesly gua tak nak ambik pot .
Buat apa nak pikir salah orang lain walhal diri tu sama ja macam mereka .
Cermin diri sebelum tunding jari pada orang lain .

Pengajaran : Muhammad tak kisah lah pada pangkal ke , tengah ke , hujung ke kat nama tu sabenarnya peringatan sebelum melakukan kemungkaran . Cintakan Nabi tandanya kita cintakan Allah . Tak ke ?







No comments:

Post a Comment